Podpora rovných příležitostí


Podpora uplatňování rovných příležitostí
Nejsilnějším aspektem Projektu je podpora rovných příležitostí, s maximální fokusací na získávání, podporu a rozvoj vzdělávání zdravotnických pracovníků, a to na celorepublikové úrovni, vyjma hl. m. Prahy. Plošná realizace Projektu tak zvyšuje dostupnost jednotlivých aktivit i pro cílové skupiny z hůře dopravně dostupných oblastí.
Majoritní část cílové skupiny tvoří ženy. Velká pozornost je v Projektu zaměřena také na zapracování absolventů/tek. Přímé zapojení zdravotnických zařízení umožňuje zvýšit dostupnost vzdělávání vytvořením vlastních vzdělávacích systémů, jejichž druhotným cílem je získání a stabilizace začínajících odborných pracovníků a prodloužení aktivního pracovního života zaměstnancům nad 50 let a v předdůchodovém věku.
Všechny aktivity realizované v rámci Projektu jsou poskytovány bez rozdílu pohlaví a věku, národnosti a náboženské příslušnosti.
Informace o projektu
Všechny relevantní cílové skupiny získávají podrobnější informace o Projektu prostřednictvím aktivit publicity, které jsou komplexně zpracovány v plánu publicity, na principu rovnosti bez diskriminace kterékoli cílové skupiny.
Pro každou cílovou skupinu a věk je v rámci plánu publicity zvolen adekvátní nástroj pro předání informací, jež je srozumitelný a dostupný v rámci daného regionu, profesního zaměření a věku. Plán publicity je zpracován i s ohledem na dostupnost a reálné využití moderních informačních technologií pro dané cílové skupiny.
Informace o zahájení Projektu, podmínkách účasti, přihlašování ke vzdělávání a informace o jeho průběhu včetně vyhodnocování, je možné získat především prostřednictvím IS ZEUS , ale i z nejrůznějších odborných a komerčních tiskovin, bulletinů, informačních letáků a dalšího propagačního materiálu.
Vlastní přihlášení do vybraných vzdělávacích aktivit je možné pouze v rámci IS ZEUS.
Vzdělávací aktivity Projektu dostupné všem účastníkům a účastnicím Projektu
Cílovou skupinou Projektu jsou řádově tisíce zdravotnických pracovníků, uchazečů o vzdělávání. Realizační tým plně reflektuje i skutečnost, kdy dojde k převisu poptávky v rámci definované aktivity nad jinou a pružně uskutečňuje úpravu vzdělávacích aktivit.
Hlavním cílem Projektu je zvýšení celoplošné dostupnosti vzdělávání, především však do geografických lokalit a profesních orientací, kde je akutní poptávka po odborných zdravotnických pracovnících. Jednou z možných cest naplnění tohoto cíle je i příprava kvalitních lektorů v těchto lokalitách tak, aby v těchto regionech a profesích byla maximalizovaná možnost tvorby vlastních forem vzdělávání, např. certifikovaných kurzů, akreditovaných kvalifikačních kurzů či nejrůznějších seminářů a konferencí.
Uplatňování rovných příležitostí
Jedná se zejména o podporu vysoce feminizovaných oborů zdravotnických pracovníků, podporu v návratu do zaměstnání a podporu udržení a rozvoje profesních dovedností.
V Projektu jsou zahrnuty aktivity vedoucí k začlenění znevýhodněných skupin do aktivního pracovního života a tím zvýšení možnosti uplatnění na trhu práce. Projekt zároveň tvoří celou řadu podpůrných systémů napomáhajících zaměstnavatelům při rozvoji jejich vlastních strategií podpory vzdělávání, růstu kompetencí a odborných dovedností s ohledem na rovné příležitosti, s cílem přispět ke snížení diskriminace na trhu práce.
Projekt svými výstupy nezajištuje pouze určité procento vzdělaných zdravotníků, ale vytváří i podmínky pro zkvalitnění systému vzdělávání zdravotnických pracovníků v ČR. Mimo jiné přispívá ke zvýšení geografické dostupnosti vzdělávání, k podpoře absolventů/tek, pomáhá udržet v profesi a na zdravotnických pracovištích ty, kteří by z důvodu ztráty kompetencí odcházeli z oboru nebo do předčasného starobního důchodu.
Nastavený způsob při zajišťování vzdělávání v akreditovaných pracovištích představuje základní pilíř úspěšné realizace cílů Projektu i v rámci dalších aktivit a zároveň je jedním ze základních předpokladů zapojení co nejširšího počtu vzdělávacích institucí tak, aby i po skončení Projektu byl zachován princip udržitelnosti a dalšího kontinuálního vzdělávání zdravotnických pracovníků.
Uplatňování principů rovných příležitostí platí jak pro cílovou (podpořenou) skupinu, tak i v zapojení jednotlivých lektorů v rámci realizovaných forem vzdělávání.